Pagini

duminică, 12 februarie 2012

Cum se ajunge la înțelegerea operei lui Brâncuși


La înţelegerea operei lui Brâncuşi se ajunge prin treptele unei cunoaş­teri ascensionale, în care fiecare treaptă e o despuiere, o dezbrăcare a simţirii din falsele podoabe ale cunoştinţei logice cu care Omul, crezând că o înfrumuseţează prin veacuri, nu a făcut decît să o denatureze.
Opera lui Brâncuşi, cu toate că nu face parte din estetismul ermetic al  unor Mallarmé, Valéry ori al unui Barbu, sau din noua şcoală în care tre­buiesc amintite numele lui G. Apollinaire, Max Jacob, Erik Satie, James Joyce — toţi contemporani şi prieteni ai lui Brâncuşi —, cîţiva suprarea­lişti şi mai ales acest Tristan Tzara, născut în România —, opera lui Brâncuşi nu-şi aparţine decît sieşi, ea însăşi fiind o şcoală, şi el, Brâncuşi, părintele spiritual şi pontiful ei.
Să trecem la Brâncuşi omul.
Putem spune că într-o măsură e al nostru, al Craiovei, căci, cu toate că e fiu al lui Radu Brâncuşi, moşnean din Hobiţa, în Gorj, el din Craiova o va lua din loc.”

V.G. Paleolog

Niciun comentariu: