Lumea raciniană are într-adevăr o funcţie de judecător : ea observă pe erou ameninţîinidu-l neîncetat cu cenzura ei, aşa încît eroul trăieşte eu spaima lui ce se va spune.
Aproape toţi cedează acestei spaime : Titus, Agamemnon, Néron ; singur Pyrrhus, cel mai emancipat dintre eroii racimiieni, irezistă. Pentru ei lumea este spaimă, nonvaloare aleasă, ea este o sancţiune difuză care îi înconjoară, îi frustrează, ea este o fantasmă morală de care ţi-e frică, ceea ce însă nu exclude nici măcar folosirea ei (astfel procedează Titos pentru a o îndepărta pe Bérénice), şi, de altfel, reaua-credinţă raciniană îşi are în această duplicitate esenţa. Pe scurt, pentru eroul racinian, lumea este opinie publică, în acelaşi itimp spaimă îşi alibi”.[1]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu