Al doilea
domeniu de afirmare a expresionismului a fost cel dramatic, unde stadiul
naturalist şi simbolist fusese deja depăşit de un G. Hauptmann şi Wedekind, şi
unde un J.R. Sorge, E. Barlach sau G. Kaiser jalonaseră perspective noi. Ca şi în lirică,
expresionismul nu se realizează integral în dramă, prin făurirea unui stil
propriu durabil, ci aduce doar inovaţii în domeniul structurii interioare şi
al efectelor scenice expresive, dintre care unele s-au menţimit şi au rodit şi
în formulele dramatice ulterioare. Unul dintre făuritorii noii drame
expresioniste, cu nuanţe încă de realism critic şi de naturalism, şi poate
reprezentantul ei cel mai fertil, mai multilateral şi mai jucat pe scenele
germane, este magde-burghezul GEORG KAISER
(1878—1945). Pornind de la Wedekind,
Strindberg şi Shaw, Kaiser se situează pe poziţii antieroice, anti-imperialiste
şi antibeliciste, din care cauză scrierile lui au fost interzise de nazişti şi
a trebuit să se exileze după 1938 în Elveţia. Abordînd cu patetism tema înnoirii
omenirii şi o problematică actuală, chiar şi în subiectele localizate în alte
epoci, Kaiser scrie drame şi parodii istorice, reviste şi balete, străbătute de stilul
extatic şi vizionar al expresionismului, cu acţiuni abstractizate, schematice
şi exprimate într-o limbă concentrată, densă; ele sînt magistral construite,
atît ca arhitectonică a ideilor, cît şi ca realizare scenică, iar proiecţiile,
zgomotele şi efectele de lumini joacă un rol important în desfăşurarea lor. Kaiser este un adept al
formei, un experimentator de forme, pentru care conţinutul este, de fapt, un
element necesar, fără de care nu poate exista forma. în acest sens fructifică
sugestiile culese de la G. Hauptmann, Hofmannsthal, George, Nietzsche sau Platen, fără a fi însă
tributar nici unuia dintre ei. Şi, deşi e
crescut în spiritul expresionismului, se diferenţiază de acesta prin faptul că
nu e subiectiv şi nu se îmbată de sentimente şi de religiozitate. Preocupat, ca
şi expresioniştii, de „noul om", subiectele şi oamenii dramelor sale se
definesc totuşi în perspectiva ideilor şi problematicii sociale a naturalismului
şi se integrează în tematica pieselor sociale, reflectînd o antinomie
nerezolvată, de conţinut vechi şi formă nouă. Remarcabile sînt dramele: Cetăţenii
din Calais (Die Bürger von Calais, 1914) — pe tema
sacrificiului făcut de un „om nou" pentru a-şi salva oraşul natal în
timpul Războiului de o sută de ani — ; Din zori pînă la miezul nopţii (Von Morgens bis Mitternachts, 1916) — pe tema încercării zadarnice a unui mic funcţionar de
a scăpa de limitarea vieţii cu ajutorul banilor delapidaţi, încercare ce se
termină cu sinuciderea şi prăbuşirea simbolică peste o cruce, ca un crucificat
al vieţii — ; trilogia Coralul (Die Koralle,
1917), Gaz (Gas, partea I-a, 1918, partea a Il-a 1920) — pe tema zădărniciei vieţii cotidiene din societatea
capitalistă şi a luptei pentru realizarea unui om nou — ; Alături (Nebeneinander, 1923) — pe tema imposibilităţii
ajutorării de către un cămătar a semenilor săi în societatea capitalistă. De
mare succes s-a bucurat şi comedia uşoară Colportaj (Kolportage, 1924), o satiră la adresa organizării sociale din lumea capitalistă, şi revista
teatrală „Două cravate" (Zwei Krawatten,
1930). După exilare a scris, ca
rechizitorii ale dictaturii, romanul Villa Aurea (1940) şi dramele Soldatul Tanaka (Der Soldat Tanaka, 1940) şi Pluta Meduzei (Das Ploß der Medusa, 1944). Din opera lui Kaiser — încă netipărită
integral — se desprinde impresia că este un epigon genial al artiştilor formei de la
finele veacului trecut şi că îndărătul poziţiei sale stranii faţă de lume şi de
realitatea înconjurătoare se profilează încă ideea de „artă pentru artă".
Mihai Isbăşescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu