Nimic nu pare a fi mai
familiar ca mitologia, şi se admite, pe alocuri, cu uşurinţă, că «un mit este
perceput ca atare de orice cititor, din întreaga lume». De
altfel, aceeaşi idee se regăseşte începînd cu tratatul lui Pan-ckoucke,
intitulat Les Etudes convenables uux Demoiselles (apărut la Lille, în 1749), pînă la Mythologiques
a lui Lévi-Strauss (1964-1971). Iar prelungirea în -ic, introdusă de analiza
structurală pentru a evoca apariţia logicii în vechea mitologie, vine doar să
evidenţieze dublul registru semantic pe care îl sesizăm de la bun început
atunci cînd vorbim de «mitologie». Pe de o parte, avem de-a tace cu un ansamblu
de enunţuri discursive, dc practici narative, sau, cum se spune, de povestiri
şi poveşti - acele poveşti pe care se cade să le cunoască domnişoarele şi pe
care le cunoaşte de fapt toată lumea în secolul al XVIII-lea. Dar, în acelaşi
timp, mitologia se vrea un discurs iisupni miturilor, o disciplină ce
îşi propune să trateze despre mituri în general, despre originea, natura şi
esenţa lor; o disciplină ce pretinde a se transforma în ştiinţă, azi ca şi
odinioară, prin procedeele obişnuite: structurarea unora
dintre obiectele sale, sistematizarea diferitelor enunţuri ale cunoştinţelor
cărora le conferă o poziţie, formalizarea unor concepte şi strategii. în
manieră intuitivă, mitologia este pentru noi locul semantic în care se
încrucişează două discursuri, dintre care al doilea vorbeşte despre primul şi
îl interpretează.
Ce face ca aşa-numitul mit să fie dominat de o necesitate de
a vorbi, de o dorinţă de a şti, de o voinţă de a căuta sensul, raţiunea
propriului discurs? Din ce depărtări se iveşte acest soi de introspecţie naivă?
Cum ia naştere disciplina care vrea să trateze despre mituri şi care din
secolul al XIX-lea înţelege să întemeieze o ştiinţă a miturilor «în sfîrşit
privite în sine»? Aceleaşi întrebări pot fi puse şi altfel. Ce dă glas
mitologiei-ştiinţă? Şi de unde vorbeşte ea? Cum şi prin ce practici şi-a
delimitat teritoriul această disciplină? Prin ce operaţiuni de departajare s-a
conturat acesta din urmă?
Nimic nu pare a fi mai
familiar ca mitologia, şi se admite, pe alocuri, cu uşurinţă, că «un mit este
perceput ca atare de orice cititor, din întreaga lume»1. De
altfel, aceeaşi idee se regăseşte începînd cu tratatul lui Pan-ckoucke,
intitulat Les Etudes convenables uux Demoiselles (apărut la Lille, în 1749), pînă la Mythologiques
a lui Lévi-Strauss (1964-1971). Iar prelungirea în -ic, introdusă de analiza
structurală pentru a evoca apariţia logicii în vechea mitologie, vine doar să
evidenţieze dublul registru semantic pe care îl sesizăm de la bun început
atunci cînd vorbim de «mitologie». Pe de o parte, avem de-a tace cu un ansamblu
de enunţuri discursive, dc practici narative, sau, cum se spune, de povestiri
şi poveşti - acele poveşti pe care se cade să le cunoască domnişoarele şi pe
care le cunoaşte de fapt toată lumea în secolul al XVIII-lea. Dar, în acelaşi
timp, mitologia se vrea un discurs iisupni miturilor, o disciplină ce
îşi propune să trateze despre mituri în general, despre originea, natura şi
esenţa lor; o disciplină ce pretinde a se transforma în ştiinţă, azi ca şi
odinioară, prin procedeele obişnuite: structurarea unora
dintre obiectele sale, sistematizarea diferitelor enunţuri ale cunoştinţelor
cărora le conferă o poziţie, formalizarea unor concepte şi strategii. în
manieră intuitivă, mitologia este pentru noi locul semantic în care se
încrucişează două discursuri, dintre care al doilea vorbeşte despre primul şi
îl interpretează. Ce face ca aşa-numitul mit să fie dominat de o necesitate de
a vorbi, de o dorinţă de a şti, de o voinţă de a căuta sensul, raţiunea
propriului discurs?
Din ce depărtări se iveşte acest soi de introspecţie naivă?
Cum ia naştere disciplina care vrea să trateze despre mituri şi care din
secolul al XIX-lea înţelege să întemeieze o ştiinţă a miturilor «în sfîrşit
privite în sine»? Aceleaşi întrebări pot fi puse şi altfel. Ce dă glas
mitologiei-ştiinţă? Şi de unde vorbeşte ea? Cum şi prin ce practici şi-a
delimitat teritoriul această disciplină? Prin ce operaţiuni de departajare s-a
conturat acesta din urmă?
Marcel Detienne
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu