lirică
gen literar care
se caracterizează prin modalitatea directă a comunicării, prin inferioritate (Hegel). Deşi cea mai frecventă, aufocomunicarea nu e, în acest caz, definitorie.
Astfel. T. Vianu recunoaşte, după W. Scherer, alături de /. personală, una a rolurilor,
în care expresia lirică nu este auto-comunicare, şi alta a măştilor, în
care comunicarea aparţine poetului, dar se realizează prin deghizarea
străvezie (Rugăciunea unui dac). Conceptul de I. a
rolurilor se înrudeşte cu acela de lirism obiectiv, prin care G.
Că-linescu a caracterizat poezia lui Coşbuc. L. rolurilor ca şti lirismul
obiectiv ne apropie de modalitatea dramatică ele fiind monologóte, reprezentabile. Atitudinea în aceste ipostaze este lirică, comunicarea
aparţine unui personaj diferit de poet. De asemenea se poate remarca în poezia
modernă prezenta unui lirism impersonal, nonconfesiv. Nici /. personală
nu poate fi concepută într-o modalitate simplist psihologizantă. în acest
sens, este utilă distincţia dintre eul liric şi cel empiric. în afară de rare
cazuri, comunicarea lirică elimină detaliile autobiografice. Se transcende
caracterul personal — în sens strict — în poemele care fac să vorbească eul
colectiv, omul unei epoci, a! unei generaţii (Epigonii, Anul 1840), ori
se referă la condiţia umană, ca în multe ode horaţiene. în toate formele
/., comunicarea directă creează un sentiment de prezenţă (R. Jakobson situează
/. la persoana I a prezentului) şi un potenţiai afectiv specific, chiar dacă
prin reacţie împotriva psihologizării, mai mu Iţi teoreticieni contemporani
preferă să vorbească de tensiune şi nu de efect. Ex?s-tînd de ia începutul
literaturii, interferenţele lirico-epice se accentuează în ultimul secol, în
poeme greu de clasat, cum sînt multe dintre Florile de mucigai; cu
etapa romantică, apoi cu cea simbolistă, se remarcă tendinţe de a se elimina
din poezie orice formă a discursivului. Procesul este progresiv şi coincide cu
libertatea mai mare a expresiei figurate, cu rolul crescut al sugestiei şi al
elipsei, cu preferinţa pentru formele flexibile, deci cu rărirea pînă la
dispariţie a vechile specii lirice, care se concentrau asupra une: stări
sau atitudini (entuziasmul odei, tristeţea elegiei) şi, de asemenea, cu
abandonarea celor mai multe forme fixe. Prin extindere sau uz metaforic,
termenul de /. deşi propriu literaturii, e aplicat şi în alte arte, asociate
sau nu cu literatura, în muzică, pictură sau film. în unele cazuri /. e luată
şi în accepţia de poezie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu