"Reeditarea cărţii lui Petre Anghel la şase ani de la
apariţie ne prilejuieşte reîntîlnirea cu un text îndeobşte dens, reprezentativ
pentru creaţia scriitorului, cu o largă deschidere simbolică.
Romanul este structurat pe interpretarea în cheie modernă
a istoriei biblice a lui Lot, căreia i se conferă însă semnificaţii inedite. În
linii generale, destinul lui Catul se mulează perfect pe devenirea eroului biblic
: „Iată cum este : Lot şi-a luat fiicele sale şi a ieşit din cetate ! Femeia
lui s-a uitat înapoi şi a pierit. Pînă aici e bine. Dar eu nu am unde să fug.
Şi cred că nici bătrînul Lot n-a fost mai fericit. Cînd a fugit din cetate,
fetele lui erau şi ele întinate, altfel nu i-ar fi dat să bea vin şi nu
l-ar fi necinstit. Să nu fie adevărat că a căzut foc din cer ? Poate Lot a dat
foc cetăţii şi apoi a povestit doar ce i-a convenit lui, adevărul lui ?
Fiicele, salvate şi ele, nu aveau crezare, nişte nefericite care şi-au părăsit
bărbaţii şi şi-au pierdut minţile de teamă că nu vor avea urmaşi."
Eroul biblic este însă permanent însoţit şi susţinut
de divinitate ; pe el cei doi îngeri îl scot din prezentul distructiv al
Sodomei şi Gomorei, în timp ce Catul este părăsit de Dumnezeu ; singur şi
înfundat tot mai rău, este măcinat de un prezent care îi este, în mod absurd,
ostil. Exponent al unei poziţii morale în Biblie, Lot (Catul) este la
Petre Anghel exponentul unei condiţii sociale, aceea a micului intelectual
român, urmărită din primii ani de după cel de al doilea război mondial şi pînă
în zilele noastre. Parabola biblică se delude asll'el .spre contururile
romanului politic. Surprins în cadrul devenirii a două generaţii (a tatălui ,şi
a „fiilor"), intelectualul este victima politicului, a unor interese
abstracte, mai întîi „naţionale", mai apoi „de partid". Pe măsura ce
îşi concretizează instrumentul (prin evoluţia lui Fuiorea), aceste interese
adâncesc procesul de aneantizare a spiritualităţii autentice. Asistăm astfel în
roman la o dublă evoluţie : spectaculoasa propulsare a celor fideli partidului
- dublată de anihilarea personalităţii, de transformarea lor în piese ale unui
angrenaj opresiv — şi dramatica despuiere a intelectualului de tot ce are, de
tot ce poate sau visează, de tot ce este. Intruşii în existenţa lui
Catul ca şi oaspeţii bătrînului de mai tîrziu sînt emisarii istoriei. Primii
sînt de fapt obiectele torţionare pentru conştiinţa micului intelectual,
obiecte care îl „poartă" pe executantul ordinului (plutonierul Helea sau
buldozeristul) spre îndeplinirea
unor dispoziţii străine, venite
„de sus", din sferele obscure ale puterii. Prin hârtia de naţionalizare,
mandatul de arestare, acţiunea buldozerului şi a dosarului, intelectualul este
supus unui complex şi profund proces de deposedare. „Hîrtia de naţionalizare"
are semnificaţia rupturii din mediul protector, a alungării din propria
condiţie clădită cu trudă."
Andreea Vlădescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu