Pagini

marți, 10 aprilie 2012

Societatea și credința

Voi spune deci, fără prea multe ezitări, că fenomenul esenţial al psihologiei sociale este credinţa. Pentru că ea este un fenomen nemijlocit social – omul nu crede niciodată singur – şi, în acelaşi timp, pentru că acest fenomen determină orice acţiune comună a oamenilor. Homo credens poate fi zărit în filigran dincolo de homo economicus şi de homo sociologicus, aşa cum au arătat Weber şi Durkheim. De aici decurge faptul că orice societate, fie ea seculară sau atee, este o maşină de făcut zei. Dacă nu are zei, adică pasiuni puternice şi simboluri eficiente, o societate nu este capabilă nici să-i imobilizeze, nici să-i conducă pe membrii ei către realizarea scopurilor pe care le proclamă. Apatia, cum am mai arătat adesea, este forma principală de deviaţie în societate. Ea începe să semene cu o maşină care nu mai funcţionează din lipsa energiei necesare.
Contrar unei idei larg răspândite, conflictul este o sursă de energie şi de vitalitate, în măsura în care el este cel care reanimează credinţele, stimulează pasiunile şi revigorează simbolurile, pe scurt, creşte nivelul de creativitate şi de participare colectivă. Desigur, toate acestea sunt spuse aici în mod elementar şi pe scurt. Teoriile şi ştiinţa sunt prezente pentru a ne face să înţelegem în detaliu şi în profunzime tot ceea ce, la prima vedere, pare simplu şi de la sine înţeles. Sper că textele retipărite în această carte vor da cititorului o idee, atât despre preocupările mele, cât şi despre domeniul psihologiei sociale; şi, poate, şi dorinţa de a cunoaşte mai îndeaproape cercetările care stau la baza teoriilor. Cercetări care, prin ele însele, justifică, în general, existenţa şi valoarea unei teorii.” - Serge Moscovici[1]


[1] Moscovici, Serge, Psihologia socială sau Maşina de fabricat zei, traducere din limba franceză de Oana Popârda, Iaşi; Polirom, 1997,p. 8-9.

Niciun comentariu: