Pagini

duminică, 21 aprilie 2013

Lupta sufletului la evrei


Pavel nu a fost nicidecum prima persoană care a văzut viaţa sub aspectul conflictului interior. Iudeii aveau doctrina lor cu privire la yetser hatobh şi yetser hara, natura bună şi natura rea a omului. După cum vedeau ei, în om există două naturi, astfel încît omul este întotdeauna în situaţia de a fi tras în două direcţii în acelaşi timp. Omul este, în cel mai literal sens, cu atenţia distrasă în sensuri diferite. Este ca şi cînd alături de el s-ar afla doi îngeri, un înger bun care l-ar îndrepta în sus, şi unul rău care l-ar ademeni în jos. Această natură rea sau impuls rău este atît de specifică omenirii, încît rabinii credeau că însuşi Dumnezeu a creat-o. întocmirile gîndurilor din inima omului sînt rele din tinereţea lui (Gen. 8:21). Rabinul Abahu a interpretat regretul lui Dumnezeu din Gen. 6:6 în sensul că lui Dumnezeu I-a părut realmente rău că „a pus plămădeală rea în aluat". Ideea era că impulsul răului îl aşteaptă pe om în momentul cînd acesta este pe punctul de a se naşte, pentru că „păcatul pîndeşte la uşă", adică uşa pîntecului (Gen. 4:7; Sanhedrin 91 b), şi pe tot par­cursul vieţii omului, el rămîne „duşmanul lui implacabil" (Tan- huma, Beshallah 3). Lupta din interiorul sufletului face parte din moştenirea credinţei iudaice.[1]


[1] William Barclay, Analiza semantică a unor termeni din Noul Testament, Societatea Misionară Română, Wheaton, Illinois USA, 1992

Niciun comentariu: