Spre deosebire de oamenii de
Neanderthal care nu depăşeau vârste de 40 de ani, oamenii de Cro-Magnon
atingeau 60 de ani. Aceşti 20 de ani în plus au jucat un rol important în
dezvoltarea lor. Noi, fiind obisnuiţi să
obţinem informaţii din paginile scrise sau de la televizor, nu putem înţelege cât de important era unul
sau doi bătrâni în societatea preliterată. Fireşte, inovaţiile au apărut în
anumite perioade de timp: lănciile au apărut înaintea harpoanelor, podoabele şi
pandantivele au apărut înaintea desenelor rupestre. Printre “africanii”, ”ucrainienii” şi
“francezii” din era glaciară târzie, doar “africanii” confecţionau podoabe din
coji de ouă de struţ, doar “ucrainienii”
construiau case din oase de mamut şi doar “francezii” desenau rinoceri pe
pereţii peşterilor. [1]
Nu avem mărturii despre ce
credeau primele generaţii despre pământ în întregul său. Mai târziu însă, odată
cu dezvoltarea navigaţiei, şi-au pus întrebarea unde vor ajunge, ce formă are
şi care este locul lui în Univers. Pitagora, care a trăit între anii 582-500
î.d.H., precum şi contemporanii lui greci, ştiau însă suficient de multe despre
cer şi pământ.
Diogene Laertius, care a
trăit în secolul al III-lea ne prezintă concepţia lui Pitagora: „Soarele, luna şi celelalte astre sunt zei, căci în ele
predomină căldura şi căldura e cauza vieţii. Luna e luminată de soare. Oamenii
sînt înrudiţi cu zeii, în măsura în care omul participă la căldură; de aceea,
zeii se gîndesc la oameni. Destinul este cauza lucrurilor, atît în întregimea
lor cît şi în parte. Raza soarelui pătrunde prin „eter", care este rece şi
dens - căci ei numesc aerul „eter rece", iar marea şi umezeala „eter
dens" - şi această rază coboară pînă în adîncuri şi astfel dă viaţă
tuturor lucrurilor.”[2]
Grecii nu confundau lucrurile materiale cu cele ale spiritului. „Sufletul este
un lucru diferit de viaţă, credea Pitagora, e nemuritor deoarece e desprins din
ceva, de asemenea nemuritor. Fiinţele vii se nasc una din alta prin sămânţă.
Naştere spontană, din pămînt, nu există.[3]
Cel mai de seamă lucru în viaţa umană este arta de a îndrepta sufletul spre
bine sau spre rău. Fericiţi sînt oamenii cînd posedă un suflet bun, dar acesta
nu stă niciodată în reapaus, nu
păstrează mereu acelaşi curs.[4]
Ne interesează ce credea Pitagora, fiindcă tot Laertius ne spune că acesta avea
un sclav, Zamolxis, care ulterior a fost adorat de geţi. Herodot ştia despre
această adorare a geţilor, adăugând că aceştia
consideră că zeul lor, Zamolxis, ar fi chiar Cronos. Cele de mai sus nu
sunt decât un argument, din miile de mărturii care există, în favoarea
legăturilor existente - încă înainte de era noastră şi venirea romanilor -
dinte daci şi greci. Termenul comunitate începe să se impună
odată cu celebra lucrare a lui Ferdinand Tonnies, Comunitate şi societate. În
accepţiunea gânditorului german, depozitara spiritului comunitar putea fi doar
comunitate, realitate socială considerată apanajul exclusiv al spaţiilor
caracterizate de fenomene şi practici specifice ruralului tradiţional.
Societatea -creaţie a mediului urban de tip modern - ar fi fost un construct cu
finalitate strict instrumentală, lipsit de consistenţa relaţiilor de tip
comunitar.”[5]
[1] Jared Diamond,
„The Great Leap Forward”, in Anthropology. Contemorary Perspectives, Needham Heights, Allyn Bacon,
2001, p. 26.
[2] Diogenes Laertios, Despre vieţile şi
doctrinele filozofilor.
Traducere din limba greacă de C. I. Balmuş, Bucureşti, Editura Academiei, 1963,
p.402.
[3] Diogenes Laertios, Despre vieţile şi
doctrinele filozofilor.
Traducere din limba greacă de C. I. Balmuş, Bucureşti, Editura Academiei, 1963,
p. 403.
[5] Tudor
Pitulac, „Comunitate”, in Cătălin Zamfir, Simona Stănescu (coordonatori), Enciclopedia dezvoltării sociale, [Iasi],
Editura Polirom, 2007, p.117.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu