„Ne amintim că Nicolae
Manolescu găsea o pură „aberaţie" în afirmaţia lui Ion Heliade Rădulescu
privitoare la existenţa a doi 1821, doi 1848. Numai că adevărul e cel
subliniat de cel mai de seamă scriitor paşoptist. Eminescu însuşi va dezvolta
aceeaşi idee, într-o viziune cuprinzătoare asupra destinului culturii şi
civilizaţiei româneşti. Fireşte, lectura pe sărite nu i-a permis criticului să
ajungă şi la acele pagini eminesciene, pe care, cu siguranţă, le-ar fi
etichetat la fel, în spiritul politicii corecte.
De fapt, le-a şi
etichetat, sancţionând paginile lui Eminescu despre Basarabia şi Rusia.
Interesant că Heliade găsea dubla faţă a istoriei româneşti tot prin raportare
la Rusia, cea care, de la 1711, a contribuit decisiv la dedublarea istoriei
noastre. După un secol de la nefericita alianţă a lui Dimitrie Cantemir cu
Petru cel Mare, raptul Basarabiei s-a concretizat producând o fisură gravă şi
de lungă durată în fiinţa românească. Heliade o afirmă cu limpezime: „Orice
idee se va naşte în rărunchii României, va avea întotdeauna alta de adversară
din partea Rusiei, care nu va putea a o combate de faţă; se va cerca să-i
semene, spre a o parodia şi distruge apoi./ Şi din contră iar, orice idee,
orice cuget, fie cât de ascuns şi de tenebros, va ieşi din cabinetul
Petersburgului, totdeauna va întâmpina în vreun colţ al României un alt cuget,
un simţământ oarecare, un instinct cel puţin de apărare; şi se va lupta pe cât
poate şi tot se luptă biata ţară, până când va mai exista
picior de român sau mai bine limbă română în bela Românie".[1]
[1]
Theodor Codreanu, „Cele două literaturi postbelice şi agonia
canonului”, Istoria „canonică„ a
literaturii române, Iasi, Editura Princeps Edit, 2009, p. 111.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu