„Poate că ,,a gîndi
moartea" e o imposibilitate filosofică (Jankelevitch), dar îi rămîne fiinţei
dubla şansă de a medita asupra morţii, sau a se gîndi la viaţă. Această
ultimă alternativă e înţeleasă de Marin Preda în spiritul recomandării antice,
a lui Seneca, de a ne trăi fiecare oră a existenţei, ca şi cum ar fi cea din
urmă: „quasi ultima".. Exponentul metaforei viaţă-moarte este,
tocmai de aceea, în universul prozatorului, personajul. El exprimă cel mai bine
şi „degradarea" tragicului, şi potenţarea altfel a tragediei „fără
sublim", proprie unei istorii determinate. E de observat, în acest sens,
că nici unul dintre protagoniştii romanelor - cu excepţia, poate, a lui Ilie
Moromete, în măsura în care el reprezintă moartea unei întregi civilizaţii
tribale-ţărăneşti - nu e un erou
tragic, în accepţiunea clasică a termenului, în schimb, fiecare poartă
stigmatul „degradării", presimţit de naratorul însuşi: experienţa lui
Surupăceanu, a „risipitorilor", a lui Niculae (din Marele Singuratic), Ştefan
Paul (din Delirul), în fine, a lui Petrini, toate stau sub semnul eşecului.
Chiar dacă moartea e mereu prezentă, în varii ipostaze, în materia epică,
finalul acestor proze nu e şi moartea, protagonistului, care o evită şi
o depăşeşte, fie că e vorba de tentaţia sinuciderii, boală etc, fie că eroul
era ameninţat cu suprimarea violentă (crimă, condamnare, execuţie). Toate
romanele se încheie cu o despărţire, înţeleasă şi ca o desfacere de
iluzii, obsesii, egotism, eros, ca în Ultima noapte... a lui Camil
Petrescu. Despărţirea e însă „o repetiţie a morţii" (Cel mai iubit... II,
p. 135); o „învăţare" a ei, de fapt. Prin parcurgerea unei
experienţe-meditaţie, însăşi neliniştea (frica) morţii se modifică, în sensul
heideggerian al „des-absurdizării" fenomenului 3, de
conştientizare a unui „Sein-zum-Tode". Prin trăirile -limită succesive,
eroii lui Preda ne apar în final „liberi pentru moarte", iar morala
existenţei lor se luminează în revelaţia ritkeană: „A trăi nu înseamnă
niciodată decît a-şi trăi moartea".
Astfel,
poate că metafora lungului discurs despre moarte din creaţia iui Marin Preda
îşi găseşte cea mai apropiată analogie în celebra gravură a lui Durer Cavalerul,
Moartea şi Diavolul. ”C. Noica
Un comentariu:
La Univ. din Alba Iulia ISABELA VASILIU SCRABA a prezentat o interesanta pledoarie pt pretuirea oamenilor mari ai culturii romanesti vorbind despre NOICA, Vintila Horia, Domnita Ileana/Maica Alexandra, Sfantul Ardealului/Parintele Arsenie Boca, Mircea Vulcanescu, M. Eliade si alte personalitati ale culturii romanesti. Despre originala ei pledoarie va puteti face o idee din cele 2 inregistrari facute pe 18 mai 2012 inainte ca ele sa fie indepartate abuziv de pe youtube de cei care vandalizeaza sistematic fisa \"Isabela Vasiliu-Scraba\" din wikipedia.ro : Steinhardt http://www.youtube.com/watch?v=rTbj79IoOBY&feature=youtu.be Domnita Ileana si Vintila Horia http://www.youtube.com/watch?v=w0O_gLroSCk&feature=relmfu
Trimiteți un comentariu