Spre o definitie a antropologiei
Termenul
este creat de Aristotel. Despre om nu se poate vorbi în urma unor impresii.
Definiţia lui trebuie să aibă caracter ştiinţific. Între Omul, ce minunat
sună acest cuvânt!, exclamaţie care-i aparţine scriitorului Maxim Gorki, şi
opinia unui personaj dostoievskian, care consideră că omul nu merită nici un
scuipat, există o infinitate de opinii. Dar mai înainte de a le da crezare este
nevoie să ştim care este valoarea unei opinii. Aristotel ne învaţă:
”Cunoaşterea ştiinţifică şi obiectul ei diferă de opinie şi de obiectul ei,
întrucât cunoaşterea ştiinţifică este universală şi recurge la propoziţii
necesare, iar necesarul nu poate fi altfel decât este…Întrucât intuiţia
intelectuală, ştiinţa şi opinia şi tot ce exprimă termini sunt singurele
lucruri adevărate, urmează că numai opinia are de-a face cu ceea ce poate fi
adevărat ori fals şi deci poate fi şi altfel decât este; în adevăr, opinia este
prinderea unei premise nemijlocite, dar nu necesare. Această concepţie se
acordă de asemenea cu faptele observate, deoarece opinia este nestabilă ca şi
natura pe care am descris-o ca obiectul ei”.
Termenul
reapare în 1655, de data aceasta cu sensul de anatomie şi fiziologie. Rudolf
Martin, în 1914 înţelege prin antropologie „istoria naturală a hominidelor în
întinderea ei temporală şi spaţială”. „Cercetarea aspectelor fizice
ale omului, fie el fosil sau contemporan, din punct de vedere morfologic,
fiziologic sau genetic nu ar justifica existenţa unei discipline independente,
numită prezumţios antropologie. Astfel de cercetări, oricât de utile pentru
caracterizarea biologică a unor populaţii şi pentru stabilirea apartenenţei
unui individ la o populaţie şi oricât de aplicative, nu depăşesc graniţele
biologiei (umane). ...Antropologia fizică, oricât de exacte i-ar fi
rezultatele, are acces doar la o latură a omului şi nu la omul întreg, care nu poate
fi redus la dimensiunea sa naturală...Ilse Schwidetsky afirma: Omul trăieşte
într-un mediu cultural, pe care şi l-a creat singur: aceasta constituie
caracteristica propriu-zisă a geniului său. O înţelegere a omului fără analiza
acestei caracteristici nu este cu putinţă”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu