Există o anume identitate de păreri
în privinţa corpusului teoretic desemnat de acest termen: o selecţie de texte
ale unor autori ca Jean-Francois Lyotard şi Jean Baudrillard, la care se adaugă
un anumit tip de lectură a unei alte selecţii de texte, de această dată aparţinând
"poststructuraliştilor, precum Jacques Lacan, Roland Barthes, Michel
Foucault şi Jacques Derrida. (Trebuie remarcat, totuşi, faptul că majoritatea
acestor gânditori, dacă nu toţi, ar respinge aplicarea respectivei denumiri la
activitatea lor — situaţie întru totul ironică, ar spune unii.) Totuşi, un
consens referitor la postmodernism ceea ce au în comun aceste teorii (şi omoloagele
lor literare, cinematografice şi arhitecturale) este, cu siguranţă, mult mai
îndepărtat.
In pofida faptului că nici nu a inventat termenul,
nici nu a revendicat pentru el un sens foarte larg (Arnold Toynbee este
creditat de obicei cu introducerea sa), postmodernismul a intrat în atenţia
sociologilor o dată cu declaraţia lui Lyotanl din 1979 (Condiţia
postmodernă) conform căreia cetăţenii societăţilor "capitaliste
avansate trăiesc într-o lume postmodernă cel puţin de la începutul anilor '60.
Noutatea a constat în afirmaţia că postmodernismul este o condiţie socială
generică şi nu doar un nou stil creator sau un alt corpus teoretic adresat
minţii; o condiţie în care există o largă recunoaştere, chiar dacă tardivă, a
faptului că cele două mituri fundamentale, sau „metanaraţiuni",ce au
legitimat activitatea ştiinţifică (inclusiv din ştiinţele sociale) în ultimele
200 de ani şi-au pierdut în mare măsură puterea de atracţie.
Pe de o parte, oamenii nu mai cred în „mitul
eliberării", din cauza complicităţii tuturor ştiinţelor la marile crime
ale secolului XX, printre care holocaustul, gulagurile sovietice şi crearea
armelor de distrugere în masă. Pe de altă parte, nici „mitul adevărului"
nu mai este crezut, datorită reflecţiilor sceptice ale istoricilor şi filosofilor
ştiinţei (ca, de pildă, "relativismul lui Paul Feyerabend şi Thomas Kuhn)
— cu alte cuvinte, neîncrederea celor despre care se presupune că ştiu.
Potrivit lui Lyotard,rezultatul final al unei asemenea „neîncrederi
[generalizate] faţă de metanaraţiuni" este acela că cetăţenii societăţilor
capitaliste avansate trăiesc astăzi într-o lume în care nu au nici o garanţie
privind valoarea activităţilor lor sau adevărul afirmaţiilor lor, neexistând
constrângeri economice asupra sferei culturale, ci numai „jocuri de
limbaj".
Poate părea suprinzător, dar cel care a oferit cea
mai concretă şi mai influentă descriere a culturii acestei presupuse noi lumi a
fost criticul literar american de orientare marxistă Fredric Jameson. El a
precizat obiectele la producerea cărora postmoderniştii şi precursorii lor fie
s-au arătat sensibili, fie au servit ca mijlocitori (vezi
lucrarea sa Postmodernism, or the Cultural Logic
of Lite Capitalism, 1984). Potrivit lui Jameson, cercetarea criticilor
sociale, filosofice şi estetice recente dezvăluie „sensuri [multiforme] ale
sfârşitului unui lucru sau altuia", şi în consecinţă proiectează imaginea
unei culturi: preocupată în mod explicit de suprafeţe, etalând astfel o anumită
„lipsă de profunzime"; extrem de avidă de variaţii în ornamentarea
suprafeţei şi de aceea foarte aplecată spre pastişă şi indiferentă faţă de
timpul istoric; conştientă de lipsa sa de profunzime şi de aceea caracterizată
atât de predilecţia pentru ironie, cât şi de o anumită „slăbire a
afectului" sau precauţie în exprimarea emoţiilor puternice; fascinată şi
de aceea creatoare de stări psihologice schizofrenice; şocant de utopică în
ideea că ai putea obţine tot ceea ce visezi.
Sub orice mască ar apărea, postmodernismul implică
dezintegrarea ordinii simbolice moderniste. El neagă existenţa tuturor
„universaliilor", inclusiv filosofia Sinelui transcendental, pe motiv că
discursul şi categoriile referenţiale ale modernităţii (subiectul, comunitatea,
statul, utilitatea, clasa socială ş.a.m.d.) nu mai sunt potrivite pentru
descrierea capitalismului dezorganizat, în schimb, instituie o nouă cultură a
„paralo-gismului" — a imaginaţiei, ingeniozităţii,dezacordului, a
căutării paradoxului şi tolerării incomensurabilului. De aceea, postmodernismul
se caracterizează printr-o „multiplicare a universurilor de viaţă".
Pentru a-1 cita pe Z. Bauman (lntimations of Poslmodernity, 1992), trăsăturile
sale cele mai izbitoare sunt „varietatea, virtualitatea şi ambivalenţa",
„eternul şi ireductibilul pluralism al culturilor, tradiţiilor comune,
ideologiilor, «formulelor de viaţă» sau «jocurilor de limbaj»".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu