"Căci
orizontul spaţial inconştient a dat românului, oriunde s-ar fi găsit,
nostalgia plaiului. Această nostalgie neînduplecată a purtat în vârsta de
mijloc pe ciobanul valah pe toate coamele Carpaţilor, de la apa Dunarii până în
Maramureş, de aci mai departe până-n Moravia, sau invers; şi tot aşa pe toate
plaiurile iugoslave şi până în Panonia, adică pretutindeni în limitele unui
vast teritoriu, unde peisajul satisfiicea apetitul unui orizont inconştient. În
veacurile crepusculare, în tot timpul lungului preludiu al formaţiunilor etnice
actuale, atunci când românul nu avea nici un fel de patrie, plaiul, sfântul
plai, sancţionat de un anume sentiment al destinului, îi tinea loc de patrie.
Prea mult s-au întrebat cercetătorii, de la teoreticienii mediului până la
morfologii culturii: care sunt efectele peisajului asupra sufletului omenesc? Şi
prea puţin: ce dobândeşte peisajul din partea sufletului omenesc? Disocierea întrebărilor
se impune totuşi.[1] Căci,
una e peisajul-punct de plecare a unei serii de efecte sufleteşti; altceva e spaţiul-matrice
ca orizont al inconştientului; şi iarăşi altceva e acelaşi peisaj
iniţial, asupra căruia se revarsă, ca un conşinut într-o formă, un anume
sentiment omenesc al fatumului.Peisajul, in acest din urma inşeles, e integrat
intr-un angrenaj sufletesc. Peisajul devine receptacolul unei plenitudini
sufleteşti; se întrupează în el un sentiment al destinului ca vântul în pânzele
unei corăbii. Peisajul, în acest din urmă înţeles, e al doilea obraz al
omului."[2]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu