"Mecanica planetară, ca ştiinţă, n-ar exista fără revoluţia planetelor,
şi nici zoologia dacă capra n-ar naşte pe iadă, aşadar fără istorie astronomică
şi fără istorie naturală. Şi nu se poate spune nici măcar că în ştiinţele naturale
e vorba de o repetare de elemente
identice, iar în istorie de o succesiune de elemente inedite. De fapt nu există decît o singură istorie, cîmp
de explorare şi al ştiinţelor naturale şi al istoriei politice, şi anume
istoria pur şi simplu ca devenire. Iada nu seamănă întocmai cu capra şi nu se
repetă fenomenul, care, ca fenomen, prin definiţie este ireductibil, ci unele
note dominante intrînd în constituţia noţiunii „capră". De asemeni în
istoria fenomenelor aşa-zise istorice, singularitatea sistematică, lăsînd la o
parte deocamdată absurditatea gnoseologică a unei atari teorii, ar duce la
anularea oricărei cunoaşteri. Memoria istoricului, respectiv a umanităţii, nu e
aşa de încăpătoare încît să reţină atîtea particularităţi. Cine s-a gîndit să
scrie vreodată o istorie a valurilor, sub cuvînt că fiecare vine cu ineditul
său ? Dacă universul ar fi (absurditate !) cu totul nemişcător, el s-ar reduce
la un fenomen unic absolut inedit, dacă pot să mă exprim astfel. Atunci,
lipsind putinţa comparaţiei şi a disociaţiei, mintea umană ar fi lovită de
monotonie şi anulată de absurditate. De fapt ea nici n-ar putea exista,
procesul fiind definiţia ei. Dar tot de monotonie s-ar sufoca şi O' minte
expusă unui inedit continuu. Variabilitatea absolută anulează
inteligibilita-tea necesară funcţionării intelectului, care, în imposibilitate
de a reţine, oboseşte şi uită. Remediul împotriva uitării este analogia, deci
abstragerea, şi un fapt istoric memorabil înseamnă propriu-zis un fapt devenit
inteligibil. Nu are nici un sens să faci „istorie", adică descripţia
mişcătorului, dacă n-ai sentimentul intim că în miezul lucrurilor e ceva
nemişcător.[1] Cine are
cultul exagerat al particularului cade victimă universalului, căci, neputîrd
reţine nimic stabil, ajunge la noţiunea permanenţei instabilităţii, adică la
scepticism. Hegel este mai aproape decît oricare teoretician al istoriei de
adevăr. Logică şi istorie sînt momente corelative, logica se revelă în istorie,
istoria fără inteiigibilitate, adunare de momente eterogene, este iraţionalul,
neantul însuşi. O istorie nu e istorie decît cînd revelă un program logic.
Numai în modalitatea exprimării logicului stă diferenţa între istorie şi
ştiinţele naturale."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu