`"În
capitolul 8 din Neemia, ,
stă scris în versetul 8: „şi ei citeau bucăţi din cartea legii
lui Dunmezeu, pe care apoi le tîlcuiau, de se înţelegea ceea ce
se citise". Acestei înţelegeri i s-au dedicat scribii, discipolii
lui Ezdra, cunoscuţi de tradiţie cu numele de „Marea
Adunare".
Indiferent de difîcultăţile istorice din epoca
acesteia, nu există nici o îndoială că începînd din secolul al II-lea î.Ch., fariseii, cunoscuti şi sub
numele de Hahamim, înţelepţii, s-au angajat într-o dublă
activitate: interpretarea Scripturii şi formularea legilor
pentru ca faptele sâvîrşite în viaţa civilă şi religioasâ, la
nivel individual şi colectiv, să fie în acord cu această
interpretare.
Rabinii, urmaşi ai fariseilor, au continuat aceastâ
dublă activitate. în râstimpul a patru sau cinci secole,
învăţâturile lor au fost transmise pe cale orală de la maeştd la
discipoli. Ele trebuiau să rămînâ orale şi în consecinţă
fluente şi sincere, fară a fi confundate cu cuvintele care îşi
gâsiseră locul în „Sfmtele Scripturi", în „Torah scrisă".
Dar fariseii îşi denumeau învăţăturile „Torah oralâ" (Shabbat 3
Ib) legată îndeaproape cu Torah scrisâ, asigurîndu-i astfel
acesteia garanţia unei bogăţii creatoare. Ei ajungeau pînă la
Moise nu numai cu Torah scrisă, dar şi cu Torah orală,
transmisă apoi de proroci şi de înţelepţi (Pirke Avoth, 1,1)."
Philippe Gaudin, Marile religii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu