[1] Konrad Friedler, Despre aprecierea operelor de artă plastică, in Scrieri despre artă, Bucureşti, Editura Minerva, (1876) 1993, p.
22.
De lupii morții veșnice nu ne poate salva decât Bunul Păstor, iar de moartea clipelor doar Arta.
marți, 7 august 2012
De unde se apucă...opera
Interpretarea şi aprecierea unei opere de artă, ca
produs al energiei creatoare omeneşti, trebuie să pornească de la alte premise
decât interpretarea şi aprecierea unui produs al naturii. Dacă vrem să
explicăm un produs al naturii printr-o anumită calitate sau intenţie a
creatorului său, riscăm să ne înşelăm; în schimb, nu putem înţelege pe deplin
o operă rezultată din activitatea omului, dacă nu încercăm să aflăm în ce
aptitudine intrinsecă naturii omeneşti îşi are originea, şi dacă nu ne
întrebăm ce scop intenţionează creatorul să atingă cu ajutorul ei. Cînd este
vorba de un produs al naturii, oricare din multiplele sale aspecte poate fi
izolat şi considerat ca fiind esenţial, dacă îl privim într-un anumit context;
în cazul unei opere realizate de om, însă, este esenţial doar aspectul de dragul căruia a fost creată, iar tot
ce i se adaugă, independent de intenţia creatorului şi de gradul în care este
stăpîn pe opera sa, este neesenţial.[1]
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu