Lucien
Goldmann, autorul unui interesant studiu,
”Le
Marxisme Est-il une Sociologie?! in Recherches Dialectiques (Gallimard,
1955) afirmă
că scriitorul nu reflectă conştiinţa colectivă (într-un sens nemijlocit şi
mecanic) ci, dimpotrivă, ”împinge spre un grad de coerenţă foarte avansată
structurile pe care această conştiinţă le-a elaborat în mod recitiv şi
rudimentar. În acest sens, opera constituie o conştientizare colectivă prin
intermediul unei conştiinţe individuale, cea a creatorului ei, conştientizare
care va revela, ca urmare, grupului spre ce tindea „fără să ştie” în
gîndirea, afectivitatea şi comportamentul său”. (L. Goldmann, Sociologia
literaturii, 1972, p. 139). Cu alte cuvinte, scriitorul este, chiar și pentru Goldmann un lider de opinii și un
creator de conștiințe.
De aici și până a cere scriitorilor să educe masele de proletari în spiritul concepțiilor revoluționare, așa cum înțeleg
dictaturile revoluțiile, este o
cale lună, pe care mulți,
tocmai pentru că au conștiință profesională, nu vor să-l străbată. Scriitorul își gădsește sursele de
inspirație oriunde, el nu poate fi legat
nici de proletariat nici de burghezie, nobilimea și cei de la marginea societății
sunt, pentru el, membrii aceleiași
lumi, ai unui univers uman infinit de trăiri și sensibilități. Mircea
Eliade se întreabă de ce analiza sufletească a unei cocote (temă predilectă
într-o anumită epocă a dezvoltării practicii romaneşti, dar indicînd - mai larg
- o înclinaţie snobă pentru boema şi lumea interlopă, altfel dispreţuite şi
excomunicate din universul onorabilităţii) ar fi mai interesantă decît
transcrierea justă a dramei lăuntrice a unui matematician sau metafizician?
Orice se întîmplă în viaţă poate constitui un roman... Orice e viu se poate
transforma în epic. Orice a fost trăit sau ar putea fi trăit inclusiv ideile,
teoriile, cunoaşterea... Personajul ideal devine omul viu, omul sincer, a cărui
trăire ni se dezvăluie prin cunoaştere esenţială, reală, directă... Se vizează,
aici, „intuiţia concretului", experienţa fenomenologică transpusă în
literatură, chemată să pătrundă dincolo de schemele mentale curente, de
sentimente demodate şi truisme care acoperă cu o crustă aparent obiectivă,
autentică, profunda inautenticitate a personajelor. (Adrian Marino, Hermeneutica
lui Mircea Eliade, 1980, p. 399).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu