Dar, dacă ni se acordă larga răspîndire în trecut a temei îngrădirii, — cum poate ea deveni izvor de certitudine ? Nu e tocmai îngrădirea expresia imposibilităţii noastre de a atinge planul certitudinilor ?
Să răspundem cu un singur caz : cel izbitor şi concludent al lui Kant. Pentru Kant, omul are certitudini tocmai pentru că e mărginit. Cunoaştem numai interpretarea lui Heidegger care să explice pe Kant în perspectiva îngrădirii ; dar şi aceea e prea „heideggeriană". Să rămînem la Kant. în Critica raţiunii pure, Kant ar putea foarte bine să spună : ce potrivit este că nu cunoaştem lucrul în sine ! Căci dacă am cunoaşte lucrul în sine — iar aceasta el o declară — atunci n-am mai şti nimic a priori despre natură şi o ştiinţă a naturii ar deveni imposibilă, deoarece numai aprioricul ne dă necesitatea şi universalitatea, deci legea.”Constantin Noica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu