„Nimic nu pare a fi mai familiar ca mitologia, şi se admite, pe alocuri, cu uşurinţă, că «un mit este perceput ca atare de orice cititor, din întreaga lume»1. De altfel, aceeaşi idee se regăseşte începînd cu tratatul lui Panckoucke, intitulat Les Etudes convenables aux Demoiselles (apărut la Lille, în 1749), pînă la Mythologiques a lui Lévi-Strauss (1964-1971).
Iar prelungirea în -ic, introdusă de analiza structurală pentru a evoca apariţia logicii în vechea mitologie, vine doar să evidenţieze dublul registru semantic pe care îl sesizăm de la bun început atunci cînd vorbim de «mitologie». Pe de o parte, avem de-a face cu un ansamblu de enunţuri discursive, de practici narative, sau, cum se spune, de povestiri şi poveşti - acele poveşti pe care se cade să le cunoască domnişoarele şi pe care le cunoaşte de fapt toată lumea în secolul al XVIII-lea. Dar, în acelaşi timp, mitologia se vrea un discurs iisupni miturilor, o disciplină ce îşi propune să trateze despre mituri în general, despre originea, natura şi esenţa lor; o disciplină ce pretinde a se transforma în ştiinţă, azi ca şi odinioară, prin procedeele obişnuite: structurarea unora dintre obiectele sale, sistematizarea diferitelor enunţuri ale cunoştinţelor cărora le conferă o poziţie, formalizarea unor concepte şi strategii. în manieră intuitivă, mitologia este pentru noi locul semantic în care se încrucişează două discursuri, dintre care al doilea vorbeşte despre primul şi îl interpretează. Ce face ca aşa-numitul mit să fie dominat de o necesitate de a vorbi, de o dorinţă de a şti, de o voinţă de a căuta sensul, raţiunea propriului discurs?[1]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu