Deşi a fost legat
strâns de gruparea Gândirea şi poate fi considerat pe bună dreptate un
ortodoxist, V. Voiculescu este un poet prea important ca să poată fi studiat
doar în cadrul unui curent literar(acelaşi adevăr fiind valabil şi în cazul lui
Lucian Blaga). Un alt argument al separării sale constă în afirmaţia că spre
deosebire de gândirişti care, cu mici excepţii, şi-au încheiat activitatea
poetică odată cu venirea comunismului la putere, guvernul şi partidul
persecutându-i şi trimiţându-i la închisoare, V. Voiculescu, deşi n-a fost
scutit de detenţie, a mai găsit resurse fizice şi moral-artistice pentru a
continua opera de creaţie, în poezie şi în proză. În compendiu de Istoria
literaturii, G. Călinescu recunoaşte că ortodoxismul lui Voiculescu nu este
circumstanţial, ci organic, de dată foarte veche, şi “ culminează în Poeme
cu îngeri şi caracteristica lui este că “îngerul” devine un instrument
mitologic elementar. Pe drum, prin faţa porţii, trece un necunoscut, şi acesta
e înger, văcarul din sat e înger, tot personalul unui spital e angelic:
Cine nu mă iartă
C-am îndrăznit?
Îngerul de la
Poartă
Nu m-a oprit;
Îngerul de la
trepte
Nu s-a uitat,
Albe şi drepte
Trepte-am urcat;
Când plouă, “bat
îngerii în tobe de nori”, îngerii zidesc raiul, păzesc la poduri, albinele sunt
“îngeri iuţi”, avionul e “un arhanghel de fier”.
În mistica lui V.
Voiculescu criticului I se pare că “întâlnim şi o formă specială de devoţiune.
Prin mijlocirea îngerilor, omul se pune în legătură cu Dumnezeu în chipul unei
voluptăţi de a fi risipit, strivit de factorul divin. Simţindu-şI uscate
pădurile de gânduri, poetul cere un “pâlc de îngeri, în spate cu securi” să i
le taie. Sau vrea să fie grâu ca să-l culeagă un înger, să-l îmblătească, să-l
macine la moară, să dea făina Domnului.
Cuvântul înger este
present în Scriptură de 285 de ori. Vom cita câteva din prezenţele lui în
cărţile de înţelepciune, cărţi cunoscute bine de V. Voiculescu:
- Îngerul Domnului
tăbărăşte împrejurul celor ce se tem de El şi-i scapă din primejdie.[1]
- Ruşinaţi şi
înfruntaţi să fie cei ce vor să-mi ia viaţa! Să dea înapoi şi să roşească cei
ce-mi gîndesc pieirea! Să fie ca pleava
luată de vînt şi să-i gonească îngerul Domnului! Drumul să le fie întunecos şi alunecos, şi să-i urmărească îngerul
Domnului.[2]
- Profetului Zaharia, îngerul este cel care-I
dă explicaţii: Am întrebat: “Ce înseamnă
caii aceştia, domnul meu?” şi îngerul care vorbea cu mine mi-a zis: “Îţi voi
arăta ce înseamnă caii aceştia![3]
- În Noul Testament
este îndrumătorul femeilor care-l caută pe Domnul Isus: Dar îngerul a luat
cuvîntul, şi a zis femeilor: “Nu vă temeţi; căci ştiu că voi căutaţi pe Isus,
care a fost răstignit. Nu este aici; a înviat, după cum zisese. Veniţi de vedeţi
locul unde zăcea Domnul; şi duceţi-vă repede de spuneţi ucenicilor Lui că a
înviat dintre cei morţi. Iată că El merge înaintea voastră în Galilea; acolo Îl
veţi vedea. Iată că v-am spus lucrul acesta.”
[4]
Ceea ce l-a impresionat
de la început la V. Voiculescu a fost posesiunea limbii, a unei limbi rurale,
inedite şi uneori inestetice, dar care, printr-o întrebuinţare, susţinută fără
nici o sforţare, imprimă întregii opere o tonalitate de expresie ce i-ar putea
constitui o personalitate într-un domeniu în care per-sonalitatea este aproape
exclusă. Cu un material verbal atât de original, poetul a afirmat şi o vigoare
de descripţie matură, probă, didactică însă, solidă, de un realism pregnant
până la antipoetic. După două volume tradiţionaliste şi prin subiecte, şi prin
limbă şi tehnică (în care Vlahuţă s-ar fi putut recunoaşte), Poemele cu
îngeri (1927)[5] ne
aduc, în parte, o primenire a inspiraţiei scriitorului prin contactul cu o
altfel de literatură decât cea practicată până acum. De pe urma prestigiului
universal al poeziei lui Rainer Maria Rilke, o undă de creştinism a sosit şi pe
aripele îngerilor lui Voiculescu, ca şi la alţi poeţi de la Gândirea. Inspiraţia
rămâne, dealtfel, tot tradiţională, sub forma ei specific ortodoxă, forma pur
teoretică şi lipsită de misticism; şi cum limba are aceeaşi savoare regională —
nouă e numai încercarea de spiritualizare şI de interiorizare, frângerea formei
tradiţionale, odinioară atât de tihnită, în amplele ei volute, printr-o
versificaţie poliritmică. “Elementele de mistică şi eres” vor fi întrebuinţate
apoi cu success şi în teatru.[6]
Tot Lovinescu remarcă influenţa lui Rainer Maria Rilke asupra poetului român,
de la care “o undă de creştinism a sosit şi pe aripele îngerilor lui
Voiculescu, ca şi la alţi poeţi de la Gândirea.
Pentru V.
Voiculescu arta creează un univers în care spiritul se regăseşte şi se
reflectă, la toate treptele lui de tensiune, poezia extrăgându-şi seva din
bucuriile sfinte, din florile iubirii din care nu lipseşte simţirea
creştinească. V. Voiculescu zice:
Cerească floare,
albă, strălucită,
Cu blând miros de
rai, e Poezia.
Sămânţa ei de
îngeri e zvârlită
Şi brazdă caldă-i e
copilăria.
Ascunsă-n suflet,
tainică, cuminte,
Din lin izvor de
lacrime amare
Şi din dulceaţa
bucuriei sfinte
Ea suge hrană şi se
face mare.
Înmugureşte floarea
minunată
Sub mângâierea
stelelor iubirii,
Când, pătimaşă,
inima se-mbată
De clocotul
năvalnic al simţirii,
Treapta de sus este încununată de
două nestemate. Prima este mila. Despre ea Scriptura scrie:
Cuvântul milă cu derivatele
lui apare în Biblie de 223 de ori, începând cu neprihănitul Noe care capătă
milă din partea Domnului şi prin el este continuată spiţa umană pe pământ. Iov, omul părăsit o vreme de Dumnezeu cere: Fie-vă milă, fie-vă milă de mine, prietenii
mei! Căci mîna lui Dumnezeu m-a lovit.- Iov 19. 21.În original şi transliterat:
`yBi(
h['g>n”å H;Alªa/÷-dy: yKiî y['_re ~T,äa; ynINUåx' ynINUíx' WTT Job 19:21
Honnùºnî Honnùºnî ´aTTem rë`äy Kî yad-´élôªh näºg`â Bî
unde ynINUx' apare
de 2603 ori în ebraica Vechiului Testament. Milă cere şi David de la
Dumnezeu: Priveşte-mă şi ai milă de
mine, căci sunt părăsit şi nenorocit.[7]iar
în alt psalm - Psalm 119 58.- se roagă ca un copil, cu toată fiinţa lui
încrezătoare: Te rog din toată inima mea: ai milă de mine, după făgăduinţa Ta!
Proverbele leagă mila de înţelepciune: Omul milostiv îşi face bine sufletului
său, dar omul fără milă îşi tulbură însăşi carnea lui.[8]
Şi, fireşti, din acţiunea aceasta general umană nu pot lipsi săracii: Cine
dispreţuieşte pe aproapele său, face un păcat, dar ferice de cine are milă de
cei nenorociţi.[9]
Simbolul cel mai înalt al legăturii dintre
înţelepciune şi milă îl găsim concretizat într-un proverb din cap. 19. 17.:
Cine are milă de sărac, împrumută pe Domnul şi El îi va răsplăti binefacerea.,
ceea ce înseamnă că dincolo de sentiment, mila este chiar o problemă de
înţelepciune, de investiţie rentabilă, cea mai sigură din câte pot exista. De
imporatanţa milei se ocupă chiar Mântuitorul în predica de pe Muntele
Fericirilor: Ferice de cei milostivi,
căci ei vor avea parte de milă![10]
Iar apostolul Pavel
scriind evreilor ne asigură şi pe noi de calitatea Domnului Hristos: Căci
n-avem un Mare Preot care să n-aibă milă de slăbiciunile noastre, ci unul care
în toate lucrurile a fost ispitit ca şi
noi, dar fără păcat.[11]
A doua stea
de pe firmament este iertarea.
Psalmistul
are grijă chiar şi de păcatele pe care nu le mai ţine minte şi cere iertare:
Cine îşi
cunoaşte greşelile făcute în neştiinţă?
Iartă-mi greşelile pe care nu le cunosc! - Psalmi 19. 12.
Şi deşi
ştie că nu are nici un drep, totuşi cere: Psalm 25. 11.
Pentru
Numele Tău, Doamne, iartă-mi fărădelegea, căci mare este!
Ca apoi să
poată declară, fericit şi încrezător: Psalmi 103 3.
El îţi
iartă toate fărădelegile tale, El îţi vindecă toate bolile tale;
Comportamentul
contrar este astfel amendat de proverb: Cel ce iartă pe vinovat şi osîndeşte pe
cel nevinovat, sunt amîndoi o scîrbă înaintea Domnului.[12]
În
rugăciune Tatăl nostru, Domnul Isus ne învaţă să spunem: Pîinea noastră cea de
toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi, şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum
şi noi iertăm greşiţilor noştri;[13]
Şi în alt
context: Luaţi seama la voi înşivă! Dacă
fratele tău păcătuieşte împotriva ta,
mustră-l! Şi dacă-i pare rău, iartă-l![14]
Şi iată
acum aceeaşi încununare a comportamelului uman în poezia lui V. Voiculescu:
Dar nu-nfloreşte
falnică, deplină
Decât la viul
soare-al cugetării,
Când patima
nedreaptă se alină
Şi face loc doar
milei şi iertării… [15]
Prin frumos natural
se înţeleg persoane, lucruri, locuri care prin efectul lor asupra sufletelor
pot fi puse alături de poezie, picturi, sculptură, etc. Natura însăşi este o
creaţie, o artă supranaturală, divină. Iată Bărăgan
în amurg:
În aur de pojarnic
şi spumă de scumpie,
Rostogolind apusul
la margini de pământ,
Îşi joacă Bărăganul
talazu-I de câmpie
Cu iezere de
ierburi zănatice în vânt.
Sălbătecimi
albastre, sus, cerurile toate;
Jos nici un nor de
dealuri pe-atât pământ senin.
Un car şoldiu
şi-afundă corabia pe roate,
Călătorind prin
vaste limanuri de pelin. [16]
Poemul postum Emmaus,
este un avertisment – a nu uita că Emmausul poate fi pe orice cale şi că Domnul
e călătorul care, de data aceasta, se alătură-n drum mâhnirilor fiecăruia
dintre noi:
Cunoaşte-l pe cel
ce binecuvântează ,
Pâinea duhului
cu tine frângând.
El, surâzându-ţi,
te ospătează
Cu neînvinsa lui
pace vitează
Şi până la moarte
nu vei fi flămând.[17]
Poezia
intitulată de editorul Victor Crăciun, după primele cuvinte al primul vers, Cine-a
scornit este o punere la punct a celor care cred “că la judecata cea mare”
Domnul ne va “drămui pe cântare/ ca un
casap mânios de pagubă.” Deşi nici un cuvânt, nici o faptă, nici un gând nu vor
fi ascunse “când se va ivi lumina cea fără hotar”, aceasta va fi “atârnată de-o
lacrimă, de-un dor hoinar”:
Ea ne-a fost
leagăn, ea ne va fi cântar…
Doamne, cumpăna
este inima ta…[18],
vers care este esenţa evangheliei cuprinsă într-o formulare limpede ca un
cristal.
Apocatastaza
dezvăluie varga cu care pedepseşte Domnul:
Varga ta care
mustră şi bate
Este Iubirea, numai
Iubirea.
Orice osândă poartă
în ea ispăşirea.
Dar poetul are o
credinţă puternică în Dumnezeu , motiv pentru care e pregătit să aştepte
sfârşitul, fiindcă El este alfa şi omega, tocmai Mântuitorul îl va chema :
Fie! Chiar dacă
osânda eternă asupra-mi s-abătu
Nu-mi pasă, oricât
de-ncătuşat m-aş ţine:
Dincolo şi peste
toate eternităţile stai tu,
Si toate
eternităţile, târâş cu mine, osânditul,
se-ntorc la tine.[19]
Într-un alt poem,
de subţire disimulare, poetul aduce un elogiu candid rugăciunii, introducând o
profundă explicaţie la o întâmplare biblică redată în puţine cuvinte: răpirea
la cer a prorocului Ilie. Deşi mare şi constant iubitor de folclor – multe din
poeziile, prozele şi piesele sale de teatru îşi au sorgintea în creaţia
populară – de data aceasta Sfântul Ilie nu păstrează nimic din credinţa
populară:
Am aflat cum s-a
răpit Ilie,
Oarecând în ceruri
strămutat
Nu de fulgere cu
albă vijelie
Nici de volbura de
nori purtat:
Ci l-a smuls din
mijlocul mulţimii
Rugăciunea, carul
cel de foc,
Căreia, vii
flăcări, la un loc
Se-nhămară înşişi
heruvimii.[20]
Privită astfel,
rugăciunea nu este doar o formă de comunicare cu Dumnezeu, ci mijlocul sigur de
salvare, de înălţare prin desprinderea totală de efemer.
[1] Psalm
34, 7.
[2] Psalm
35, 4-6.
[3] Zaharia,
1-9.
[4] Matei, 28,5-7.
[5] Lovinescu, E., op. cit.,p. 85.
[6] Idem, p. 86.
[7] Psalm
25, 16.
[8] Proverbe
11, 17.
[9] Proverbe,
14, 21.
[10] Matei,
5,7.
[11] Evrei,
4, 15.
[12] Proverbe
17, 15.
[13] Matei,
6, 11-12.
[14] Luca,
17, 3.
[15] Voiculescu, V., Poezii, vol. I, Bucureşti, Editura Minerva, 1983, pag. 3.
[16] Voiculescu, V., Poezii, vol.I ,Bucureşti, Editura Minerva,1983, pag. 193.
[17] Voiculescu, V., Emaus, în Gânduri
albe, Bucureşti, Ed. Cartea Românească, 1986, p. 275.
[18] Voiculescu, V., Cine.a scornit, în Gânduri
albe, Bucureşti, Ed. Cartea Românească, 1986, p.277.
[19] Idem, p. 307.
[20] Idem, p.285.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu