„Originea statului. — Ca să ne dăm bine
seama ce este un stat, să vedem cum s-au născut cele dintâi state.
Cât timp omul a trăit în cete
mici, rătăcind de colo până colo după hrană, el nu ajunsese nicăieri la
întocmirea unei aşezări ce se cheamă „stat".
Fuegienii rătăcesc şi azi din loc
în loc, având o singură grijă: „hrana de toate zilele". Eskimoşii şi
boşimanii — la fel. Dar nimeni n-a auzit până azi de un stat fuegian, boşiman
sau eskimos.
Abia când omul ajunge statornic,
adică se lipeşte de pământ, cerându-i „pâinea de toate zilele" prin
culegere, pescuit, vânătoare, păstorie, agricultură, industrie, negoţ,
drumuri, poduri, porturi, etc, se naşte gândul de a stăpâni deplin un ţinut.
Cugetul acesta se deşteaptă pe
încetul. II au în oarecare măsură chiar şi cei ce trăiesc din vânătoare şi
pescuit. De pildă, cine se apropie cu luntrea de ţărmul unde sunt câteva colibe
de eskimoşi (iglu), întâi se opreşte. Dacă e se face semn să se apropie,
asta e o dovadă că e bine primit. Dacă nu, trece mai departe. — Tot aşa şi în
păduri. Sălbaticii nu se amestecă în pădurea altora să caute vânat. (Până şi
unele paseri au simţul acesta de a nu trece spre locurile, unde sunt cuiburile
altora.)
Abia când populaţia a sporit, iar omul începe a trăi
din lucrarea pământului sau din îngrijirea câtorva animale domestice, aşezarea
lui devine mai statornică, iar viaţa începe a fi supusă unor rânduieli tot mai
hotărâte, între care cea mai însemnată este respectarea proprietăţii
pământului şi a produselor lui. — După cum culegătorul, vânătorul şi
pescarul se simţea stăpân pe uneltele, armele, coliba şi veşmintele lui,
tot aşa începe acum să se simtă stăpân şi pe petecul de pământ, pe care 1-a
curăţit („curătură") spre a sămăna ceva.
E stăpân chiar şi pe copacul din
pădure, pe care a făcut un semn. Nimeni n-are voie să ia poame din el.
Melanezianul, de pildă, schimbă
deseori locul de „curătură". Dar pomii sămănaţi de el rămân toţi
proprietatea lui. De la dânsul îi moşteneşte copiii; chiar fata, cu toate că ea
intră prin cumpărare în familia bărbatului, păstrează totuşi dreptul de
proprietate asupra pomilor sămănaţi de taică-său. Copiii fetei însă (adică
nepoţii) nu mai au acest drept.
Din aceasta se vede că,
îndesindu-se populaţia, omul munceşte mai mult, ca să-şi dobândească hrana, iar
munca îl leagă tot mai mult de pământul pe care trăieşte; şi atunci se naşte simţul
de proprietate asupra locului schimbat prin munca sa. Iar dacă are şi
destulă putere, să apere acel loc de năvălirea altora, se cheamă că neamul
acela are ţara lui şi întocmirile lui de viaţă obştească. — Un
astfel de neam formează un stat.
Cele dintâi două temelii ale
statului sunt aşadar: un popor şi un teritoriu, pe care poporul
acela (mic sau mare) se organizează şi îl poate apăra, să nu fie stăpânit de
alţii.
Dar desimea singură sau numărul
nu ajunge. În New York, trăiesc aproape 2 milioane de evrei; totuşi ei nu
formează un stat, fiindcă n-au un pământ anume pe seama lor. — Ţiganii de asemenea,
rătăcind din ţară în ţară, n-au nici un stat al ţiganilor, ci sunt priviţi
numai ca oaspeţii altor ţări — plăcuţi ori neplăcuţi, după împrejurări.
însă nici numărul, nici
teritoriul nu-s de ajuns. în India, sunt milioane de paria, care au şi desime,
şi vechime (dravidieni), adică statornicie pe locul unde trăiesc; dar n-au un
stat al lor, ci trăiesc sub ascultarea altora. Aşadar, mai trebuie ceva: voinţa
de a trăi neatârnat de alţii şi puterea de a se organiza şi a
respinge pe străini de pe pământul moştenit de la părinţi.
Prin urmare, putem zice aşa: Statul
este organizarea autonomă (materială şi culturală) a unui popor capabil să-şi
afirme stăpânirea sa pe teritoriul moştenit de la străbuni.
Pe scurt, am putea spune: statul este expresiunea
geografică şi istorică a voinţei unui popor. — După cum omul nu e întreg
când o parte a corpului este paralizată (sau măcar legată de cineva), tot aşa
un stat nu este întreg, cât timp nu cuprinde între hotarele sale întregul neam
care a croit statul. (Aşa era de pildă România înainte de război. Vechiul regat era
un stat, dar nu întreg, deoarece îi lipsea aproape jumătate din pământul
românesc şi din poporul românesc.)
Când se întâmplă însă că
împrejurările au aruncat o populaţie de alt neam în mijlocul altui popor,
insulele acelea străine sunt o cauză de slăbiciune, — întocmai ca o ţepuşă
înfiptă în corpul cuiva.
Există totuşi un stat, în care
trăiesc la un loc mai multe neamuri, şi totuşi statul e sănătos — este
Elveţia. Dar elveţienii sunt ca nişte oameni scăpaţi de naufragiu. Acum vreo
două secole şi jumătate, după ce Europa fusese pustiită de un război religios,
care ţinuse vreo 30 de ani, colţul acesta din Europa a fost lăsat de vecini ca
un fel de „insulă a păcii" împrejurul lacului celor 4 cantoane. Ţara
elveţiană cuprinde mijlocul Alpilor, cu o faţadă spre câmpia Italiei, cu alta
spre Germania (lacul Constanţei şi Rin) şi alta spre Franţa (lacul Genevei).
Trăiesc deci la un loc trei neamuri: germani, francezi şi italieni, cu limbi
deosebite, religii deosebite şi obiceiuri deosebite, dar cu acelaşi gând:
dragoste pentru pământul lor şi silă faţă de certurile (şi războaiele)
vecinilor.
Prin urmare, putem zice că, la
urma tuturor urmelor, sufletul hotărăşte statul. — Dar asta presupune un suflet
plin de omenie. Un astfel de stat este „expresia geografică şi istorică a
voinţei mai multor neamuri, care pun interesul obştesc mai presus de egoismul
fiecăruia în parte"
S. MEHEDINŢI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu