Nimic din ceea ce este trainic nu a luat ființă fără un efort susținut și
fără să fi înfrânt sau ocolit anumite piedici și bariere. Fluviile, oricât de mari, au avut de înlăturat infinite
opreliști, cu unele – în goana lor spre vărsare – luptându-se și astăzi. Omul,
la rândul lui, nu a devenit ceea ce este decât după eliminarea din calea sa a piedicilor
puse de climă, relief sau insuficiența hranei. Pe plan individual, copilul
însuși, învață să meargă ajutat să depășească (sau să folosească în scop
personal) forța gravitațională care se opune tendinței lui perpendiculare. Chiar
și vorbitul, trăsătură specific umană, se realizează în urma unei asistențe
susținute din partea mamei, a celorlalți membri ai familiei, a școlii și chiar
a întregii societăți, care cere performanțe comunicaționale.
Pentru a obține performanțe în procesul comunicării, emițătorul și
receptorul sunt obligați să-și însușească strategii de evitare sau dominare a
piedicilor, naturale sau artificiale, întâlnite în activitatea cotidiană.
Fred J. Jandt (Fred, An Introduction to Intercultural Communication, Thousands Oaks,
Sage Publications, 2004, p. 91) consideră că există doar şase bariere în
comunicare:
1.
anxietatea,
2.
asumarea similitudinilor
în locul deosebirilor,
3.
etnocentrismul,
4.
stereotipurile şi
prejudecățile,
5.
interpretarile greşite ale
semnalelor non-verbale
6.
problemele de limbă.
Ioana Horea și Cristian Horea numesc următoarele
bariere: diferențe de percepție, sentimente, personalitate,
lipsa de interes sau de cunoaștere, stereotipuri, concluzii grăbite, agenda
ascunsă, simboluri imaginare, presupuneri, supozitii subiective, frica,
implicarea pozitivă sau negativă sau atracția personală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu