În cartea lor, Patru teorii ale
presei, Siebert, Peterson şi Schramm schiţează cele patru teorii pentru
operarea mass mediei.
1. Primul dintre aceste sisteme, denumit autoritar, este caracterizat de media „privată sau publică” şi sunt
„instrumente conducătoare pentru punerea în aplicare a politicii
guvernamentale, dar nu neapărat deţinute de Guvern”. Media aparţinând statelor
totalitare ale lui Mussolini şi Hitler ar fi edificatoare pentru această
teorie.
2. A doua, libertatea raţională,
expune o presă privată /deţinută în proprietate şi un „instrument pentru
verificarea Guvernului şi întâmpinarea altor nevoi ale societăţii”. Teoria
libertăţii este specifică Marii Britanii şi a fost aplicabilă Statelor Unite în
timpul perioadei cuprinse între secolele optsprezece şi douăzeci.
3. Schimbările atitudinale în cadrul mass mediei americane din secolul
al douăzecilea au contribuit la teoria responsabilităţii
sociale. Teoria responsabilităţii sociale este relevantă mediei
private „doar dacă Guvernul trebuie să
preia responsabilitatea de a asigura serviciul public. [1]
Siebert, Peterson şi Schramm menţionează că: ”media trebuie să-şi asume
obligaţia responsabilităţii sociale; şi dacă şi-o asumă, cineva trebuie să
observe aceasta”. Noi am întâlnit deja câteva dintre elementele teoriei responsabilităţii
sociale atunci când am discutat societăţile jurnalistice şi codurile eticii
care încearcă să ajute auto-reglementarea. În manieră similară, dezvoltările
tehnologice şi spectrul transmisiunii limitate au determinat câteva controale
guvernamentale pentru „interesul, convenienţa şi necesitatea„ publicului.
4. A patra, raţională pentru operarea mediei, funcţiona în cadrul
Uniunii Sovietice şi este denumită Teoria
sovietică comunistă. În cadrul U.R.S.S. –ului, media este deţinută de stat
şi funcţionează ca instrument de propagandă politică.[2]
[1] John R. Bittner, Mass communication: an
introduction., Theory and
practice of mass media in society,
[2] John R. Bittner, Mass communication: an
introduction., Theory and
practice of mass media in society,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu