Pagini

joi, 8 martie 2012

Opera și contextul

Multe opere literare, chiar de la noi, au fost reinterpretate în strînsă legătură cu contextul politic al epocii respective. Decenii la rând, după ocupaţia comunistă, au fost la vare preţ scriitori mediocrii, doar pentru că aveau origine sănătoasă sau se ocupaseră de “viaţa grea a ţăranilor”. Caragiale era apreciat nu pentru valoarea pieselor sale, ci pentru critica dusă “burghezo-moşierimii”. 
Lucian Blaga nu era studiat în şcoală fiindcă era idealist, dar se studiau poeziile fără nicio valoare ale cismarului Theodor Neculuţă. Eugen Lovinescu era exclus din programele de învăţământ, fiind critic impresionist, în favoarea lui C. Dobrogeanu Gherea, care cerea artei “să aibă tendinţă”. Declaraţiile, atitudinile şi activitatea unui scriitor nu trebuie niciodată confundate cu implicaţiile sociale ale operelor lui. 
Balzac este un exemplu izbitor al posibilităţii acestui decalaj ; căci, deşi simpatiile sale măr turisite erau toate de partea vechii orânduiri, de partea aristocraţiei şi a Bisericii, instinctul şi imaginaţia îl atrăgeau mult mai mult spre tipul acaparator, speculant, spre noul ex­ponent viguros al burgheziei. Poate exista o considerabilă diferenţă între teorie şi practică, între profesiunea de cre­dinţă şi creaţia artistică.

Niciun comentariu: