Aveam eu licenţa luată (cred că vreo 8.70 media, acum
dacă nu-i dai zece studentului nu-ţi mai dă bună ziua sau te reclamă la decanat.
Mă rog, buna ziua nu-ţi dă nici cu nota 10 plus), aveam post de redactor la o
publicaţie centrală, dar trebuia să rezorv şi cu repartiţia guvernamentală, să
nu mă pomenesc trimis unde a dus Mutu iapa şi să fiu obligat să dau înapoi
cheluielile de şcolarizare. Drept care îi spun redactorului şef, Eugen Mandric,
că joi se fac repartizările. „Şi ce treabă am cu repartizările lor, din moment
ce te-am angajat?” I-am explicat că el nu are treabă cu ei, doar eu am.
Eugen Mandric era un ziarist excelent. Şi un mare băutor.
Fusese coleg de şcoală şi prieten bun cu Nicolae Labiş. Semnase scenariile
câtorva filme artistice răspunzând cu abnegaţie comenzilor partidului („Lupeni
29”, despre lupta revoluţionară a minerilor împotriva exploatării). La Televiziunea Română a difuzat nişte
documentare despre pericolul verde, pericolul legionarilor – obsesia comuniştilor.
Nu credea nimic din ce făcea. Era mercenar. El singur mi-a spus că falsifica
fotografii şi documente ca să rescrie istoria după cum poftea regimul
democraţiei populare. După revoluţia din 1989 s-a oferit să continuie serialul
de documentare cu „Pericolul roşu”! Avea o voce inconfundabilă şi toată lumea
s-a arătat indignată de schimbarea bruscă a macazului. O făcuseră şi alţii, dar
nu aveau o vocea atât de dură şi de moldovenească...
Personal nu aveam ce să-i reproşez şi nu-i reproşez nici
acum, omul voia să trăiască bine şi-şi vindea scump talentul. Problemă de
opţiune.
După ce a înţeles de ce am eu nevoie de repartiţie, m-a
întrebat dacă e bine să-mi dea o adresă către facultate prin care să ceară
repartiţia mea la revista Flacăra. Sigur că era bine. În timp ce dicta
dactilografei adresa, a trimis după un redactor să-l consulte dacă e eficient
ce facem.
Cel consultat, E. Dascălu, era un evreu civilizat, foarte
distins, absolvent de Ştiinţe juridice. De ce nu practica Dreptul şi se
multumea să dea explicaţii la nişte fotografii decupate din reviste străine
aflate la „documentarea” publicaţiei nu ştiu. Mandric i-a dat dispoyitie să se
prezinte cu adresa în faţa comisiei guvernamentale şi să vină cu repartiţia în
dinţi, iar dacă îi trimit ăia pe altcineva, el, Dascălu Elizarie, să nu mai
pună piciorul la redacţie, că nu are nevoie de tâmpiţi cu diplămă. Era cinic şi
slobod la gură.
Cum s-a prezentat E. Dascălu cu hârtia la Comisia
guvernamentală de repartiţie, cum au trecută ăia un post liber la revista
Flacăra! Transparenţă toatală, tovarăşi!
La Comisie – într-o clădire din Şoseaua Panduri, unde
funcţionau Institutele pedagogice de trei ani, curtea era plină de toţi
absolventii de filologie de la Bucureşti, Iaşi şi Cluj ai acelei promoţii, cred
că aşteptau vreo 500 de viitori dascăli
A intrat absolventul cu nota cea mai mare – o fată – şi sigur
că a pus ochii pe postul de la Flacăra. Nu eram de faţă, că nu aveam voie să
stau acolo, dar sunt sigur că Eliazar şi-a
amintit că e urmaşul lui Moise, a dat cu bastonul în marea de pofte şi a
decretat că o fată nu are ce căuta în sanctuarul sfânt al revistei Flacăra,
unde e muncă de bărbaţi, tăvăleală de teren, dormit în trenuri şi mâncat peşte
crud dacă e vreun râu în apropiere, altfel, post negru de 40 de zile în pustie.
A mai avut de dat o bătălie când s-a prezentat, în
sfârşit, şi un absolvent mascul. Pe el l-a refuzat inventând, probabil, că la
Casa Scânteii, lucrându-se cu plumb, impotenţa în câteva luni este asigurată.
Sau poate l-a ameninţat că urmează ca noul redactor să fie trimis reporter pe
frontul în Coreea.
Dată fiind situaţia încordată, teama mea creştea de la o
clipă la alta, văzându-mi ameninţată moşia. Atâta lucru puteam şi eu să spun la
Băileşti, că lucrez în presă, iar acum mă şi vedeam profesor la Apahida de Jos,
unde nu ar fi crezut nimeni că eu am fost trei luni ziarist în Bucureşti.
Îmi trebuia repede o pilă. Pilă, pilă! Păi nu cunoşteam
pe nimeni în afara de câţiva profesori de la facultate. Buni şi ăia. Renunţ la
birjar, că şi aşa nu aveam, renunţ la taxi, din acelaşi motiv, şi fuga în
centru. La statui, Anghele, la statui! În clădirea spre care arăta – şi mai
arată şi azi - sabia lui Mihai Viteazul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu