Pagini

sâmbătă, 3 martie 2012

Care este scopul folosirii codurilor?


Evident, folosim codurile pentru a comunica. Dar ce comunicăm? În continuare voi analiza trei moduri de utilizare a acestor coduri:
Reprezentarea. Noi comunicăm în feluri particulare pentru a oferi altei persoane informaţii, cu alte cuvinte de a transfera reprezentarea a cum vedem noi lucrurile.
Prezentarea. Noi comunicăm în diferite moduri pentru a ne prezenta nouă înşine tipul de persoană care ne reprezintă (sau care am vrea să fim). Această definiţie poate fi divizată în trei categorii apelând la următorul exemplu: dacă noi suntem nişte străini care stau într-o stație de autobuz şi eu mă întorc către tine şi îţi spun "ce vreme fiumoasă a azi", eu ți-am comunicat mai mult decât o simplă informaţie meteorologică. 
Puteam, de asemenea, să-ţi comunic anumite aspecte privind următoarele: 
a) Identitatea socială/personală: ți-ai format o părere despre mine din cuvintele utilizate de mine, din tonul vocii etc. Dacă voiam să las o altă impresie foloseam coduri diferite.
b)Atitudinile şi sentimentele curente: Tu ţi-ai dat seama din tonul vocii mele şi din ţinuta mea dacă sunt fericit sau trist sau dacă vreau să fac conversație sau sunt doar politicos.
c)Relațiile sociale: Puteam să stabilesc anumite relaţii în stația de autobuz dacă includeam în conversație adresa personală sau alte informaţii...[1]



[1] Harley, P. (1995) Interpersonal Communication. London: Routledge.




Niciun comentariu: